Skip to main content

Hoe maak je meer afstand vanaf de tee?

Niets voelt beter dan een lekkere, verre eerste slag vanaf de tee met je driver. De langste club in de tas is niet alleen een belangrijke, maar zeker ook de leukste. Omdat het clubhoofd en slagvlak het grootst zijn, kan je relatief makkelijk balcontact maken. Ook als je aan golfprofessionals vraagt wat de belangrijkste club is, zegt het merendeel de driver.

Voor een mooie afstand is goed balcontact essentieel. Want goed balcontact zorgt voor een hoge balvlucht. En een hoge balvlucht zorgt voor een grote afstand.

Nu is goed balcontact met een driver wat lastiger dan andere clubs, omdat een driver de minste “loft” heeft. Dat wil zeggen dat de hellingshoek van het clubblad ten opzichte van de grond heel klein is, meestal tussen de 8 en 12 graden. Het clubblad staat met andere woorden, het meeste “rechtop”. Om toch voldoende hoogte te kunnen maken met een golfbal (en ver te slaan) moet je een hoge swingsnelheid hebben.

Effect van de tuinslang

Om het belang van loft, de hellingshoek van het clubblad, uit te leggen gebruiken we een tuinslang. Je staat in de tuin met een tuinslang de planten water te geven en je wil vanaf dezelfde plaats planten verder weg water geven. Wat doe je dan? Precies, je richt de tuinslang omhoog om de boog groter te maken en zo kom je dus verder. Herken je het? Zo werkt het ook met de driver. Een hogere balvlucht zorgt voor een grotere afstand.

Combinatie loft of swingsnelheid

Het richten van de slang (hoger of lager) kun je heel goed vergelijken met de loft van een driver, en de waterdruk kun je het beste zien als de swingsnelheid. Hoe hoger je swingsnelheid (waterdruk) hoe minder loft (tuinslang omhoog mikken) je nodig hebt. En andersom. Oftewel, als je ver wilt slaan heb je een combinatie nodig van swingsnelheid en loft nodig.  In deze tabel kan je goed zien welke loft je nodig hebt om de meeste afstand uit je swingsnelheid te halen.

Swingsnelheid 

(mijl per uur) 

Ideale loft

(graden)

 Afstand 
(zonder rol, meters)

70

22 

 142

80

15

 170

90

12

 193

100

11

 215

110

9

 234

120

8

 252

Gemiddelde swingsnelheid van mannen is circa 90 mijl per uur, van vrouwen circa 75.

Een driver is niet voor iedereen

Jammer genoeg betekent dit schema ook dat je wel een minimale swingsnelheid nodig hebt om voordeel te hebben van een driver. Want als je een swingsnelheid hebt van minder dan 70 mijl/ uur, zou je een driver moeten hebben met meer dan 22 graden loft.  En dat is bij een driver niet mogelijk. Je zult zien dat je dan met een houten-3 met 22 graden of meer veel verder slaat dan met die driver waarvoor je eigenlijk niet voldoende swingsnelheid hebt.

Kortom: golf wordt  makkelijker als je een driver hebt met voldoende loft. En als je voldoende swingsnelheid hebt om daar je voordeel uit te halen. Gelukkig spelen fabrikanten hier steeds beter op in door drivers uit te brengen met meer loft. Wat ook helpt is dat veel drivers tegenwoordig zo zijn af te stellen dat je zelf loft kan toevoegen met een bijgeleverde “sleutel”.

Sweetspot of niet

Consequent goed balcontact met een driver is best lastig. Het wel of niet raken van de bal op het midden van het clubblad – de sweetspot – maakt een wereld van verschil voor het resultaat. En dat consistente balcontact heeft ook weer met loft te maken. De loft van het clubblad van een driver wordt namelijk hoger (meer)  als je de bal hoger op het blad raakt. Dat heeft met de bolling van het clubblad te maken. Lager op het clubblad is de loft juist lager, en dat kan zelfs zes graden zijn. Dus als je de bal hoger op het clubblad raakt (bijvoorbeeld omdat je de bal wat hoger opteet), krijg je de bal ook beter (en vaak verder) de lucht in. 

Sweetspot ontdekken? 

Neem een flesje droogshampoo mee naar de drivingrange en spuit het op je clubblad. Of bedek je clubhoofd meteen laagje talkpoeder. Sla een paar ballen en je weet door de afdruk precies waar je de bal hebt geraakt. Probeer eens een bal hoog, laag of helemaal op de teen of hiel te raken. Probeer te overdrijven en kijk wat het doet met je balvlucht.

Shaft te lang

Het raken van de sweetspot is een stuk makkelijker met een korte dan met een lange club. Logischerwijs is dus de lengte van de shaft belangrijk voor betere prestaties met de driver. Maar hier kun je het je ook onnodig moeilijk maken door een te lange shaft. Professionele golfers hebben shafts in hun driver met een lengte die varieert van 44 tot 46 inch, met een gemiddelde van 45½ (bij dames varieert het van 44½ tot 48, met een gemiddelde van 45½). De meeste grote merken verkopen drivers met een standaardlengte van 45½ inch, of zelfs meer.  Maar die kun je altijd laten inkorten.  Weet jij welke lengte jouw driver heeft?

Langer = ook meer fouten 

Dat je met een langere shaft verder slaat klopt. Gemiddeld krijg je 3,5 meter extra afstand bij een 1 inch langere shaft. De maximale lengte die een shaft mag hebben is 48 inch, dus er zit een grens aan verlengen. Er zijn echter maar weinig golfers die deze grens opzoeken, want voor extra meters betekenen ook meer fouten. Met een langere club maak je het jezelf namelijk best wat lasteriger om de bal goed te raken. PING heeft uitgezocht dat je met elke inch aan extra shaftlengte tien procent aan accuratesse inlevert. Denk er dus echt eens over na of je je driver wel de juiste lengte heeft.

Attack angle

Er zijn natuurlijk ook andere factoren die een rol spelen bij het slaan van drives met voldoende hoogte. Bijvoorbeeld je swingtechniek. De manier waarop je met de driver de bal raakt, bepaalt voor een groot deel hoe je de loft gebruikt. Als je een negatieve attack angle hebt – dus met een neerwaartse beweging op de bal in komt – is je dynamic loft, de loft tijdens het raakmoment, lager en heb je ter compensatie meer loft nodig. Bij een opwaartse attack angle heb je juist minder loft nodig. 

Spin

Spin is ook een belangrijk ingrediënt om je driver te  verbeteren. Elke bal die je slaat heeft spin, en dat brengt een stabiele balvlucht. Maar te veel spin zorgt ervoor dat de bal te veel klimt, waardoor je afstand verliest. Te weinig spin is ook niet goed, want dan vliegt een bal minder makkelijk en valt die te snel uit de lucht. Hoe groter het verschil tussen de dynamic loft en de attack angle, hoe meer spin je genereert. Dus als je flink neerwaarts op de bal inkomt terwijl je aardig wat loft op je driver hebt, is de kans groot dat je (te) veel spin genereert. Als je dieper in deze materie wil duiken, kun je je golfleraar vragen of hij met een launchmonitor (een apparaat waarbij je zeer nauwkeurig je balvluchten kan controleren) training kan geven in deze principes.  

Ga meteen naar de shop